Artsen voor Veilig Fietsen (AVVF) maakt zich grote zorgen over de fietsveiligheid in Nederland. De jaarlijkse ongevalscijfers, en in het bijzonder de cijfers van ouderen op e-bikes en jongeren op fatbikes, tonen een alarmerende toename. In 2023 zijn er maar liefst 76.400 fietsslachtoffers, waarvan 48.700 met ernstig letsel en 12.600 met hersenletsel.
Tijdens de ‘meetweek‘ van fatbike ongelukken bleek dat de helft van de slachtoffers die door een ongeluk met hun fatbike op de spoedeisende hulp belanden, jonger is dan 16 jaar. Die conclusie trok kenniscentrum VeiligheidNL. Tijdens het onderzoek registreerden 82 ziekenhuizen met een spoedeisende hulp van 30 september tot en met 6 oktober 2024 het aantal ongelukken met fietsen.
Omdat in de discussies over fietsveiligheid ook de nodige desinformatie verschijnt, stelde AVVF een actueel Position Statement op.
In dit statement pleiten zij voor infrastructurele aanpassingen (zoals bredere fietspaden, snelheidsvermindering gemotoriseerde voertuigen/auto’s, veilige fietszones), verbetering van de risicoperceptie (zoals educatie op school) en gedragsverandering (zoals goede fietsverlichting en ‘MONO’ fietsen) en goede verkeersregelhandhaving (beboeten van mobiele telefoon en alcohol in het verkeer) om het aantal fietsongevallen terug te dringen. Ook steunen zij het blijven fietsen op eigen kracht (zonder elektrische ondersteuning) om overgewicht en bewegingsarmoede te voorkomen alsmede een simpele manier om ‘fit’ te blijven.
De Nederlandse Vereniging voor Neurologie steunt dit Position Statement.
Bron: Artsen voor Veilig Fietsen, oktober 2024