Actueel

Hartstichting wint prijs voor campagne Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!

13-06-2017

De Hartstichting-campagne ‘Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!’ is bekroond met een SAN Accent 2016 in de categorie Non-Profit & Overheid. Deze prijzen worden jaarlijks uitgereikt voor de beste en meest effectieve campagnes. De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met Kingsday, Initiative en Blossom.

De Hartstichting lanceerde de campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ in mei 2016 om ervoor te zorgen dat Nederlanders de drie meest voorkomende signalen van een beroerte herkennen (mond, spraak, arm) en direct 112 bellen. Hierdoor kunnen slachtoffers sneller worden behandeld en wordt hersenbeschadiging zoveel mogelijk voorkomen. Door de campagne, die ruim een jaar tijd liep, steeg het kennisniveau en bewustzijn voor de drie meest voorkomende signalen onder Nederlanders met meer dan 50%. In de media is veel aandacht geweest voor de campagne. 

Oordeel jury: 'Kracht in de eenvoud'
De jury sprak van een campagne die ‘doeltreffend, effectief, herkenbaar en schitterend in eenvoud’ is. Bovendien is de ‘executie goed te implementeren door andere partijen’.

David Verschoor, Hoofd Marketing & Fondsenwerving Hartstichting:
“Het is uitermate belangrijk dat iedereen de signalen van een beroerte herkend en weet wat hij moet doen: 112 bellen! Daarmee kan heel veel leed voorkomen worden. We zijn blij dat we er met deze campagne in geslaagd zijn het kennisniveau significant te verhogen en letterlijk levens hebben gered: tientallen mensen reageerden om te zeggen dat ze dankzij de video een naaste op tijd hebben kunnen helpen. Dat we voor deze campagne een SAN Accent winnen maakt ons trots: professionele waardering voor een campagne die letterlijk levens redt.”

Over de SAN Accenten
De SAN Accenten zijn een initiatief van Stichting Adverteerdersjury Nederland en worden jaarlijks uitgereikt aan de meest effectieve campagnes. In 2016 werden er 124 cases genomineerd, waarvan 8 in de categorie Non-Profit & Overheid.

Bron: Hartstichting, 2 juni 2017