Zoek

19 september 2024
Meander Medisch Centrum Amersfoort
Datum
Donderdag 19 september 2024 van 17.00 – 19.30 uur, inclusief ontvangst met maaltijd.

Symposium
Dit symposium is een informatieve en praktische nascholing over de palliatieve zorg voor patiënten met de ziekte van Parkinson. De ziekte van Parkinson is een complexe, progressieve neurologische ziekte. In de beginfase kunnen de motorische symptomen goed behandeld worden. Dit verandert in de laatste, palliatieve fase; de motorische symptomen reageren vaak niet meer goed op de medicamenteuze behandeling en er ontstaan steeds meer andere niet-motorische klachten zoals cognitieve stoornissen en orthostatische hypotensie. Door de complexiteit van deze ziekte verschilt deze palliatieve zorg met bijvoorbeeld de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens dit symposium komen de volgende onderwerpen aan bod:

1. Wanneer is er sprake van de ‘palliatieve fase’ bij patiënten met de ziekte van Parkinson.
  2. Hoe voer je een Advance Care Planning gesprek met patiënten die een toenemende invaliderende ziekte hebben waarvan het beloop niet helemaal duidelijk is.
  3. Praktisch overzicht van veel voorkomende klachten in de palliatieve fase en behandelmogelijkheden.

Aanmelden kan via de website.