Het besloten deel van de website www.neurologie.nl is alleen toegankelijk voor medisch professionals met een Medi-Access inlogaccount en leden van de NVN.

MediAccess logo

SAB (subarachnoïdale bloeding)

Een subarachnoïdale bloeding (vaak afgekort als SAB), is een plotselinge bloeding in de subarachnoïdale ruimte. Dit is de ruimte die zit net boven de hersenen onder het spinnenwebvlies (arachnoidea).

subarachnoïdale ruimte

Iemand met een SAB heeft acute heftige hoofdpijn die bij donderslag ontstaat. Vaak ben je er misselijk bij en geef je over. Het is hoofdpijn die anders is dan alle andere hoofdpijn. Deze hoofdpijn bereikt binnen een minuut het maximum en duurt langer dan één uur. Behalve een acute hoofdpijn kan er sprake zijn van een gedaald bewustzijn, misselijkheid, braken, krachtsverlies van ledematen en nekstijfheid.

De oorzaak is meestal een van tevoren al bestaande vaatafwijking, een aneurysma en soms een kluwen van bloedvaten, een arterioveneuze malformatie (AVM).  Een aneurysma is een uitstulping van een slagader aan de onderkant van de hersenen. De uitstulping is te vergelijken met een fietsband, waarbij er een gat in de buitenband zit waardoor de binnenband naar buiten puilt. De blaasvormige uitstulping is het aneurysma.  Als het blaasje scheurt, komt er bloed in de subarachnoïdale ruimte. In 10% van de gevallen wordt er geen vaatafwijking gevonden; waarschijnlijk is er dan sprake van een bloeding uit een kleine ader. Deze bloedingen zijn veel minder ernstig en herkenbaar door de plaats waar ze zitten: meestal rond de middenhersenen. Daarom worden ze perimesencefale bloedingen genoemd.

Met behulp van een CT-hersenen kan de bloeding meestal worden aangetoond. Soms is er echter geen bloeding te zien op de CT-scan en moet er een lumbaalpunctie verricht worden.

Als er sprake is van een SAB zal er vaatonderzoek plaatsvinden om een eventuele onderliggende vaatafwijking aan te tonen of uit te sluiten. Dit vaatonderzoek kan gebeuren met behulp van CT-onderzoek, MRI-onderzoek of met behulp van een catheter via de lies waarbij een contrastmiddel wordt ingespoten om de bloedvaten in de hersenen zichtbaar te maken. Deze laatste procedure wordt een 'angiografie' genoemd.

Wat kun je eraan doen?

Als er een vaatafwijking aangetroffen wordt, kan deze op verschillende manieren behandeld worden. Dit is afhankelijk van wat voor soort vaatafwijkingen gevonden wordt.

Aneurysmabehandeling kan zijn:

– endovasculair oftewel coiling. Hierbij wordt een vaatkatheter in de liesslagader ingebracht en naar het aneurysma gebracht. Via deze geleidekatheter worden dan spiraaltjes van platina in het aneurysma gebracht, die daarin opkrullen en de holte van het aneurysma geheel opvullen waardoor deze afgesloten is van de bloedaanvoer en niet meer opnieuw kan gaan bloeden.

– clipping. Daarbij wordt door middel van een luikje in het schedeldak het aneurysma rechtstreeks benaderd en een klemmetje op de nek van het aneurysma aangebracht zodat de bloedaanvoer naar de uitstulping is afgesloten.

Meer informatie?

Voor meer informatie over aneurysma: zie www.nvvn.org.

26 januari 2012